Hoe bloot kun je gaan?

Duizenden volgers en een stortvloed aan sportselfies. Daaruit bestaat het Instagramaccount van de 21-jarige Marit Hollander uit Tilburg. De studente is een fitgirl, waarmee ze haar voortgang in sport en voeding deelt met de rest van Nederland. Het enige punt: alle foto’s, inclusief in beha, zijn openbaar. Wat betekent dit voor haar werkveld?

Haar telefoon staat roodgloeiend. Meldingen van nieuwe volgers stromen binnen en snapchats van ‘fans’ komen en gaan. Marit is heel actief op social media en haar fans reagren allemaal op haar posts. Van het plaatsen van enkele sportselfies, gaat ze over op het plaatsen van haar voortgang in sportbeha en lingerie. Heel normaal in het fitgirlwereldje. Ook een openbaar Instagramaccount hoort daarbij.

Fitgirls
Volgens website Manify is een fitgirl een fitte en verstandige dame, die veel met haar gezondheid bezig is op gebied van sport en voeding, en online zeer actief is om deze levensstijl te verkondigen. Ook is volgens hen een belangrijk vereiste van een fitgirl dat ze weet waar ze mee bezig is. Dat ze weet wat gezond is en wat ze moet laten. Maar ook dat ze er mentaal sterker door wordt. De website is wel kritisch op ‘fitgirls’ die volgens hen doorslaan.

Niet provocerend

Een verstandige dame dus, zo’n fitgirl, als we Manify moeten geloven. Het Instagramaccount van Marit, waar elke dag zo’n 3 foto’s bij komen, bestaat vooral uit selfies in de sportschool, foto’s van eten en enkele foto’s in beha en slipje. Marit vindt dit zelf niet provocerend. “Het is niet alsof ik naakt op die foto’s sta,” zegt ze. “Ik doe ook expres niet mijn mooiste ondergoed aan, want daar draait het niet om. Ik wil dat mensen mijn progressie zien. Dat is het belangrijkste.”

 

 

Maar zien toekomstige werkgevers die progressie ook zo? Bij sommige sollicitaties worden niet alleen persoonlijke gegevens, maar ook de social media accounts van de desbetreffende sollicitant nagetrokken. Loopbaancoach Aaltje Vincent, tevens auteur van diverse sollicitatieboeken en expert op het gebied van social media, benadrukt dat het voor huidige werkzoekenden belangrijk is om na tknipsele denken over op welke manier en op welk medium zij online gezien willen worden.

Dat werkgevers ook daadwerkelijk wel zien wat er op de social media van hun werknemers rondgaat, blijkt wel uit de berichtgeving van de afgelopen tijd. Zo plaatste NRC een artikel over het feit dat je baas kan meegluren op social media en werd ex-K3’er Josje belaagd met boze reacties door – niet voor de eerste keer – een pikante foto op Instagram.

Ver weg
Ook Marits foto’s zou niet bij iedereen als gepast door de deur kunnen gaan. Ze is namelijk enkele keren slechts in een beha en slipje te zien. “Ik denk dat Marit zich bewust is van wat ze doet. Heel zeker weet ik dat natuurlijk ook niet”, vertelt Vincent. De jonge studente zegt eerlijk dat ze zich nog niet heel druk maakt om de gevolgen van de foto’s die ze nu op Instagram plaatst. “Mijn foto’s staan openbaar. Iedereen mag ze zien. Daar ik heb zelf voor gekozen. Ik kan me nu al wel druk gaan maken over mijn toekomstige werk, maar dat is nog zó ver weg. Ik sta er niet bij stil.” Ze probeert wel bij elke foto die ze maakt, te bedenken of ze wil dat haar ouders, opa en oma haar zo op internet mogen zien. Daar hecht ze veel waarde aan.

Waar Marit erg hecht aan de mening van haar familieleden en hoe zij haar zien op social media, is het de vraag hoe toekomstige werknemers hechten aan hoe hun medewerkers zich op social media vertonen. Marit vermoedt dat dit geen probleem is, omdat de journalistiek studente later bij een tijdschrift zoals Women’s Health wil werken. “Ik denk dat mijn Instagramaccount daar geen probleem is. Kijk, als ik nu advocaat wil worden, dan is het wel een ander verhaal.”

Aanvaardbaar
Hoofdredactrice Milou Turpijn van Women’s Health vertelt dat zij bij het sporttijdschrift wel social media checken, maar sportfoto’s in (sport)beha absoluut geen probleem zijn. “Ik vind het belangrijkste dat je LinkedIn-profiel heel professioneel is, maar persoonlijke accounts zijn we iets relaxter in. Je moet vooral posten wat je leuk vindt.”

Het is belangrijk dat je representatief bentMilou Turpijn

Wel ben je als medewerker het visitekaartje van het blad. “Je gaat naar events en je komt met foto’s op onze eigen social media. Dus het is belangrijk dat je representatief bent”, vertelt ze. Volgens haar zijn dus bepaalde uitspraken waar het blad niet achter staat, niet aanvaardbaar. “Als iemand bijvoorbeeld zegt dat je echt geen chocola mag eten of een wijntje mag drinken. Dan past het niet bij Women’s Health hoe je in het leven staat.”

Turpijn reageert op het Instagramaccount van Marit en benadrukt dat het geen probleem is als je een foto in (sport)beha op je persoonlijke kanalen post. “We zien elkaar toch ook gewoon in bikini op het strand. Van mij mag dat gewoon. Ik vind het alleen maar heel tof als vrouwen zelfverzekerd en trots zijn op hun lichaam en dat willen tonen op hun social media. Ik zeg: lekker doen.”

Verstandig
Ook Vincent vindt het geen probleem als je in een sportbeha- en broekje op Instagram staat. “Het ligt er echt aan waar je gezien wil worden. Dat is bepalend. Als zij later met haar Instagramaccount via adverteerders geld wil verdienen en dat werkt voor haar, dan is er niets aan de hand. Als ze als advocaat wil werken, kan dit haar tegenwerken.” Op de vraag of poseren in lingerie verstandig is, antwoordt ze: “Als loopbaancoach zeg ik dat dit mij niet handig lijkt. Ook als je bij de Hunkemöller wil werken, lijkt dat me nog steeds niet zo slim.” Wel hamert Vincent erop dat werknemers wel graag zien dat hun mensen sportief bezig zijn en gezond doen. “Foto’s plaatsen dat je sport, in een sportbeha, is goed. Werknemers willen graag sportieve mensen aannemen.”

Streng
Een andere journalistieke organisatie die wel heel strict is op de social media van toekomstige werknemers, is RTV Rijnmond. “Bij een sollicitant met wie wij verder willen, google ik eerst zijn of haar naam. Als eerste checken we LinkedIn”, zegt P&O medewerker Patricia Vleugel. Daarna wordt er verder gekeken naar wat die persoon in kwestie nog meer deelt op social media. “Een dringende reden om iemand niet aan te nemen of te ontslaan zijn fraude, diefstal en openbaar dronkenschap. Daarnaast zijn sexy en uitdagende foto’s en naaktfoto’s niet aanvaardbaar.” Sommige foto’s van Marit vallen hier dus wel onder.

Google test
Marit gaf aan dat als ze zichzelf googelt op voor- en achternaam, dat haar Instagram foto’s niet tussen de hits komt te staan. Dit klopt, maar dat betekent niet dat haar toekomstige werkgever haar niet kan vinden. Haar website Fit&Feminine komt als derde hit in Google tevoorschijn. Hier wordt doorgelinkt naar haar Instagram.

Bij een rondvraag naar diverse grotere bedrijven, zoals het IJsselland Ziekenhuis, blijkt dat de social media geen grote rol speelt bij sollicitaties. De Personeel en Organisatie-afdeling van het ziekenhuis checkt de social media van de sollicitant niet. “Wel kan het zijn dat leidinggevenden op de afdelingen dit doen. Maar wij zijn hier niet van op de hoogte”, vertelt assistent P&O-adviseur Barbara van der Vliet. Ook twee andere ziekenhuizen vertellen dat ze de social media van een sollicitant niet specifiek screenen. Alleen LinkedIn voor zakenfoto’s.

Ook een woordvoerder van een gemeente in Nederland geeft toe dat ze geen social media check doen. “We lopen wat betreft social media sowieso wat achter.”

Dan de politie. Daar wordt wél naar social media gekeken. “De procedure hiervan wordt natuurlijk niet extern gedeeld. Maar uiteraard worden alle mensen die bij de politie werken uitgebreid gescreend. Social media is daar een onderdeel van”, legt woordvoerder Sigrid Passchier-Mulder van de Politieacademie uit.

Bij het Rijksmuseum der Oudheden hebben ze ook in de gaten wat de gevolgen van social media kunnen zijn. Toch controleren zij hun sollicitanten niet op social media. “Wel vinden het belangrijk hoe onze medewerkers met social media omgaan. Hier hebben we een gedragscode voor. Dit geldt niet alleen onder werktijd, maar ook in de vrije tijd”, zegt P&O-adviseur Simone Swertz. Zo ziet het museum social media iets positiefs voor de uitwisseling van ideeën, maar moeten medewerkers zich wel realiseren dat alles wat ze op internet plaatsen zichtbaar is voor anderen. “We vinden het niet aanvaardbaar als vertrouwelijke informatie wordt gedeeld en andere collega’s of derden schade wordt toegebracht.”

Toekomst
Terug naar haar toekomst: het werkveld. De 21-jarige zit momenteel in haar eerste jaar van de opleiding journalistiek en het duurt nog even voordat ze is afgestudeerd. Haar Instagramaccount en alles wat ze daar nu op deelt, zal hoe dan ook dan nog te vinden zijn op internet. Marit benadrukt dat de kans bestaat dat ze in het fitgirlwereldje blijft hangen. “Het zou leuk zijn om straks met merken te mogen samenwerken en er wat geld mee te verdienen. Ik ben nu al geld kwijt aan supplementen en andere sportspullen. Het is een dure bedoeling.” Wel blijft ze realistich: werk als alleen een fitgirl is er bijna niet. “Je moet er altijd iets bij doen. Model zijn bijvoorbeeld. Maar ook daar zijn maar een handjevol meiden die op die manier geld verdienen.” Op dit moment is ze daar nog niet mee bezig.

Dus wordt het waarschijnlijk werk in haar eigen branche: de journalistiek. En daar ligt het er dus maar net aan waar ze terechtkomt. Waar Women’s Health vrouwen die op Instagram zichzelf tonen in beha, prijst, wijst RTV Rijnmond dit resoluut af.

Een dringende reden om iemand niet aan te nemen of te ontslaan zijn fraude, diefstal en openbaar dronkenschap. Daarnaast zijn sexy en uitdagende foto’s en naaktfoto’s niet aanvaardbaar.Patricia Vleugel, RTV Rijnmond

Geschikt
De reacties zijn dus uiteenlopend. Bij de ene organisatie wordt helemaal niets aan social media controle gedaan en andere bedrijven hameren hier veel meer op. Als Marit in de sportschoolbranche terechtkomt, vindt Vincent het geen probleem dat ze nu veel sportschool selfies en foto’s in (sport)beha plaatst. Wel is er grens tussen sportkleding en lingerie.

Daarnaast geeft Vincent ook nog mee dat als je terechtkomt in de journalistiek en je jezelf wil profileren in je vak, dat Instagram juist een goed middel kan zijn. “Je gaat overal op pad, maakt reportages en als je dit bijhoudt op Instagram, kan dit ervoor zorgen dat een opdrachtgever dat deze dat ziet. Zij kunnen denken: dat doe je goed.” Er zijn dus bepaalde foto’s waarvan een bedrijf liever niet heeft dat je ze plaatst, maar het is afhankelijk van de branche en het bedrijf waarvoor je werkt. Hel belangrijkste is dat Marit de afweging blijft maken of een foto geschikt is voor Instagram of niet.

Toch zijn er nog meer zaken waar je wat betreft social media op moet letten als je gaat solliciteren. Hieronder wat tips & tricks.

 

 

Reageer op dit artikel