Recensie: Amerika: Een democratie die het stemrecht van zes miljoen mensen heeft afgepakt

Het afgelopen jaar stond de media bol van berichtgeving over de presidentsverkiezingen. Van de voorverkiezingen tot de verkiezingsnacht, elke dag waren de kranten en websites er weer mee gevuld. Een interessant artikel over de verkiezingen schrijven is dan ook lastig, want het lijkt alsof alles al aan bod gekomen is. Journalisten werken dag en nacht om elk feitje op papier te krijgen.

Daarom is de longread die ik heb gelezen, Amerika: Een democratie die het stemrecht van zes miljoen mensen heeft afgepakt, een fijne afwisseling van alle verhalen die ik al gelezen had. Het gaat namelijk niet om de presidentskandidaten, maar om een specifieke groep inwoners van Amerika. Namelijk Amerikanen met een strafblad die niet mogen stemmen.

De achterliggende gedachte achter dit besluit wordt aan de tand gevoeld in de longread. Hoe verschillende staten dit systeem handhaven wordt in kaart gebracht (letterlijk, met behulp van een kaart van alle Amerikaanse Staten). Dat is een overzichtelijke manier om een ingewikkeld systeem duidelijk te maken. Ik wist namelijk niet hoe elke staat hier anders over denkt.

Het aanhalen van ex-gedetineerden in het artikel is een prettige manier om de persoonlijke kant te zien van mensen die zich gedupeerd voelen vanwege dit systeem. De auteur van de longread heeft de ex-gedetineerden dan ook in persoon gesproken. Toch lijkt het alsof de interviews net zo goed telefonisch gedaan konden worden, want de mensen komen helaas maar weinig aan het woord. Het grootste gedeelte van de longread bestaat uit achtergrondinformatie.

Het artikel begint met het (korte) verhaal van de 36-jarige Hany, die niet mag stemmen vanwege haar celstraf. Haar situatie wordt kort beschreven, ze was opgepakt omdat de douane drugs vonden in de tas van haar medereiziger, terwijl zij dit zelf niet wist. Als lezer wil je in de volgende alinea graag meer over Hany lezen. Hoe voelt zij zich hierbij? Heeft ze het geaccepteerd, of vecht ze voor gerechtigheid? Helaas wordt het verhaal van Hany niet verder toegelicht. Ook al staat in de longread een foto van Hany, ze wordt zelf niet eens letterlijk geciteerd.

In het artikel staan meer foto’s van mensen die niet mogen stemmen vanwege hun strafblad. Helaas komen deze personen niet veel aan het woord, waardoor je met een vraagteken achterblijft. Als lezer wil je graag meer over deze mensen weten, in plaats van de grote hoeveelheid achtergrondinformatie waarin je jezelf als lezer verliest.

De longread was zeker de moeite waard om te lezen, omdat het een interessant thema aansnijdt. De informatie die gegeven wordt is duidelijk, en als lezer leer je weer meer over hoe de verkiezingen in Amerika werken. Helaas werd er onvoldoende gebruik gemaakt van de bronnen. Het is namelijk goed voor te stellen dat ze allemaal een interessante mening hebben.