Recensie: ‘Hey ho let’s go!’

Marky Ramone gold jarenlang als de tempomaker binnen punkband  The Ramones’. De ex-drummer schreef een boek over zijn leven binnen de band. Volksrant Magazine interviewt én test de ‘ouwe rocker’ of hij zijn welbekende sex, drugs and rock & roll-leefstijl nog hanteert.

Marky Ramone krijgt alle ruimte in dit –in superlatieven- omlijstte interview. De 59-jarige drummer van succesgroep The Ramones schuwt namelijk het gebruik van loeiharde kreten en een uitgesproken mening niet. Sterker nog: in dit interview komt duidelijk naar voren dat de laatst overgebleven Ramone in zijn eentje de spirit van The Ramones in ere probeert te houden. Af en toe tegen het beschamende aan.

Journalist John Schoorl lijkt onzichtbaar in het interview, het full-quote verhaal van de hoofdpersoon spaart geen ruimte voor vragen van de interviewer, als deze überhaupt de kans kreeg vragen te stellen. Korte krachtige kreten zoals ‘BUURRNNN’, ‘PEPPERRR’ en ‘fucking cancer kills everybody’ zijn representatief voor het nog altijd schreeuwerige imago dat de groep zich destijds aanmeette.

Maar er is ook sentiment en emotie. Nadat besproken is hoe het contact binnen de band verliep, legt Marky Ramone een stukje van zijn ziel bloot: ‘LEES MIJN FUCKING BOEK MET AL DIE FUCKING TERRORVERHALEN’, doelend op de drugsproblematiek binnen de band. Schoorl beschrijft letterlijk de emotionele uitspatting die zijn rustige vraag teweeg brengt, en laat de lezer zo kennis maken met de echte Marky Ramone; een schreeuwende rocker met een drumstel van goud.

Het interview is daarom een mooie aaneenrijging van de uitspattingen van Marky Ramone,  toch blijft het niet bij een ordinaire scheldkanonnade; tussen het gebrul door ziet men een oude eenzame man die gewoon zijn bandje mist.