Recensie: ‘Wij kunnen de Europa League ook winnen’

In de Voetbal International van woensdag 16 november stond een interview (Blendle, € 0,89) van Iwan van Duren met Feyenoorder Jens Toornstra. De middenvelder zat de afgelopen twee jaar voornamelijk op de bank, maar vocht zich dit seizoen in het basiselftal als vleugelaanvaller.

Na een korte terugblik over de periode als bankzitter vertelt Toornstra over zijn onconventionele verhaal. De meeste voetballers die de (Nederlandse) top halen, speelden als jonge tiener al in de jeugdopleiding van een profclub. Toornstra speelde echter tot zijn twintigste bij amateurclub Alphense Boys.

Veel voetballers worden – misschien volledig terecht – door een groot aantal fans en journalisten als arrogant gezien. Vaak doen ze onrealistische uitspraken over het spelen bij topclubs als Barcelona en Bayern München, terwijl ze bij lange na dat niveau niet aankunnen. Dergelijke grootspraak is natuurlijk niet goed voor het imago van een speler. Ambitie is mooi, maar veel voetballiefhebbers ergeren zich aan de zelfoverschatting van veel spelers. Toornstra is nuchter en is blij dat hij bij Feyenoord speelt, geen slechte prestatie voor iemand die vakken vulde in de supermarkt, aan de PABO studeerde en een propedeuse fiscale economie heeft.

Dat doet niets af aan zijn ambities: Toornstra droomt openlijk over het winnen van de Europa League met Feyenoord, iets dat spelers en trainers van Nederlandse clubs niet snel doen. Het is geen loze uitspraak, zoals bij veel openlijk dromende mensen in het voetbalwereldje. De vraag is of het realistisch is, maar het is tenminste onderbouwd. “We hebben een groep met Fenerbahçe en Manchester United, die ook niet in de Champions League zou misstaan. Als je van United kunt winnen (…), kun je ook de Europa League winnen. In 2002 kon het toch ook?”

Rode draad

Van Duren bevraagt Toornstra over verschillende onderwerpen, zonder de rode draad van het interview kwijt te raken. Het gaat over Toornstra’s periode op de bank, zijn jeugd zonder profvoetbal, zijn periode bij ADO Den Haag en FC Utrecht, het Nederlands Elftal, het huidige seizoen bij Feyenoord tot nu toe en het mogelijk winnen van de Eredivisie en Europa League. Toch zit er een duidelijke lijn in het interview: de opvallende en onverwachte carrière van een nuchtere laatbloeier.

Natuurlijk is het geen spectaculair, spraakmakend interview. Dat is nauwelijks mogelijk in de voetbalwereld, waar voorlichters ieder interview lezen en met rode pen terugsturen naar de journalist. Toch stelde Iwan van Duren relevante vragen en leest het interview prima weg bij de doelgroep, namelijk voetballiefhebbers. Dat is het doel van het blad Voetbal International en daarin is Van Duren geslaagd.