Romantische liefde in Kaboel en populaire vinyl

Nieuw fenomeen in Kaboel: Romantische liefde

‘Nieuw fenomeen in Kaboel: romantische liefde’, de titel zegt het eigenlijk al: het artikel gaat over een nieuw soort liefdesrelatie in Afghanistan. Het groeien van moderne technologie land brengt allerlei ontwikkelingen en veranderingen met zich mee in het conservatieve land. Dat kan iedereen wel bedenken, maar dat daarmee ook de liefde verandert, dat is bijzonder en daarom ook een heel mooi gevonden invalshoek.

Het artikel is vertaald door het Nederlandse magazine 360, maar stond oorspronkelijk in San Fransisco. De journalist brengt in dit artikel een geweldig onderdeel van de ontwikkelingen in Afghanistan aan het licht. Dit doet hij aan de hand van een radioprogramma over liefde in Afghanistan. Hij spreekt de  maker en gebruikt verhalen uit het programma als voorbeeld hoe liefdesrelaties in Afghanistan zijn veranderd nu het land vrijer en minder conservatief lijkt te worden.

Het artikel is voor iedereen goed te lezen; ook als je niets weet van de geschiedenis van Afghanistan. In een paar korte duidelijke zinnen wordt deze geschiedenis verteld in het artikel en weet iedere lezer genoeg van de situatie om de tekst te kunnen begrijpen. Het artikel wisselt goed af tussen persoonlijke verhalen en relevante informatie, zoals het aantal internetgebruikers of televisiezenders.

In het begin lijkt het verhaal vooral persoonlijk. Veel informatie over de radiomaker en veel liefdesverhalen uit het radioprogramma. Al snel gaat het artikel dieper. De lezer krijgt informatie over de geschiedenis van Afghanistan en over seksisme in het land. Dit wordt aangevuld met quotes van de radiomaker en ook met korte ervaringen van de schrijver zelf. De ervaringen van de schrijver zelf lijken in eerste instantie raar, het artikel gaat ten slotte niet over hem. Maar het zijn ervaringen die relevant zijn voor het verhaal, omdat ze gaan over Afghanen en hun ervaring in e liefde en helpen een beeld te schetsen van de situatie. De journalist heeft hierin duidelijk een weloverwogen keuze gemaakt.

Vinyl is terug – en onbetaalbaarder dan ooit

Dit artikel over Vinyl van de Volkskrant is heel erg goed opgebouwd. Het gaat over de groeiende populariteit van vinyl. Journalist Guuz Hoogaerts spreekt voor het artikel met meerdere muziekwinkeleigenaren en platenzaakeigenaren. Het begint met een leuk voorbeeld uit een film. Het is origineel, grappig en trekt de aandacht.  De schrijver trekt je vanuit het voorbeeld richting een belangrijke bron en gaat dan verder met de harde informatie, waaronder cijfers. Na de informatie en de cijfers komen de bronnen aan het woord.

Het is fijn geschreven, met kleine details als ‘zijn huis aan een Leids grachtje’ wordt het artikel opgeleukt, vormt de lezer een beeld, maar wordt de lezer niet afgeleid van het daadwerkelijke verhaal. Verder wordt de situatie in het artikel van alle kanten bekeken. Tijdens het artikel kan de lezer zich het een en ander afvragen, maar alle vragen worden naarmate hij verder leest vanzelf beantwoord.

Reageer op dit artikel