Samplesales: walhalla voor fashionista’s & grijs gebied modemerk

Samplesales zijn een shopping walhalla voor iedere modeliefhebber. Urenlang in de rij staan, in je ondergoed middenin de winkel staan en vechten voor dát ene unieke item tegen een spotgoedkope prijs. Wat is hun bijdrage in de mode-industrie?

Door: Aafje van IJzendoorn

Afgelopen weekend vonden er diverse samplesales plaats van onder andere Fabienne Chapot, ANNA + NINA en Daylliance. Ze worden ook wel stocksales, outletsales of stocksale outlets genoemd. Het zijn (hooguit) drie dagen durende evenementen waar kleding, schoenen en andere modeaccessoires met hoge kortingen van een bepaald modemerk worden verkocht. Het gehele jaar door worden deze evenementen georganiseerd, maar ze vinden voornamelijk plaats rond de maanden juni en november; ongeveer gelijk met de zomer- en wintersale. En ze zijn hot. “In de meest pure vorm is het op dit moment zo ontzettend populair omdat je voor een prikkie toch in de nieuwste collectie kan lopen”, zegt Jennifer Vervoord, directeur PINC Sale. “Eigenlijk zijn ze vooral bedoeld voor echte fashionista’s. Als je er geen belang bij hebt om iets unieks te vinden dan loop je net zo lief in een Nike-trainingspak van vorig jaar.”

DEFINITIE SAMPLESALE Samplesales zijn er in twee varianten: een modemerk organiseert zelf het evenement, waar alleen kleding te koop is van dat desbetreffende merk of samplesales waar meerdere modemerken aan deelnemen. Judith Koop, voormalig eventmanager en Jennifer Vervoort, directeur PINC Sale, vertellen over hun eigen ervaring met samplesales, het imago ervan bij zowel de consument als het modemerk zelf en hun bijdrage in de modewereld. Op sites zijn verschillende definities van samplesales te vinden. Maar wat houdt een samplesale nu precies in? “Eigenlijk is een samplesale een best wel mooi woord voor een diversiteit aan spullen”, zegt Judith Koop, voormalig eventmanager JOSH V. “Samplesales bestonden bij ons voornamelijk uit voorraad verkoop, maar daarnaast hadden we als modelabel ontzettend veel samples. De meeste samples die te koop zijn, zijn bijna allemaal uniek. Noem ze ook wel limited editions. Daar komt het woord samplesale vandaan.”

Dat zit zo. Voordat er daadwerkelijk een collectie komt, worden ervan tevoren samples gemaakt. “Die gaan over en weer van Nederland naar verschillende productielanden en daar worden vervolgens aanpassingen aan gedaan dus voordat je daadwerkelijk het artikel hebt dat in de winkel komt, zijn er al vijf samples overheen gegaan. Die samples worden vervolgens in een kast gelegd en daar blijft het bij. Soms wordt een oude samples er nog weleens bij gepakt omdat het merk een repeatorder of iets dergelijks wil plaatsen, maar in principe heb je eerst met heel veel samples te maken voordat een item daadwerkelijk in de winkels ligt en in de webshops te verkrijgen is”, zegt Koop.

“Je hebt veel verschillende stijlen en ontwerpen waarvan heel veel samples zijn, maar die het uiteindelijk niet tot de winkels gemaakt hebben puur omdat het merk niet commercieel genoeg was of er door winkeliers niet genoeg ingekocht werd. Op een gegeven moment worden die gecanceld, maar je zit dan als merk wel nog met de samples. Een samplesale is een hele mooie manier om een hele bulk kleding te kunnen verkopen. En so far heeft het bij ons altijd tot goede resultaten geleid. Voor een merk is het heel gemakkelijk veel geld verdienen. Het geeft een goede boost met betrekking tot de jaarcijfers.”

JOSH V. Judith Koop werkte zes jaar als eventmanager bij het Nederlandse modehuis JOSH V. Na haar studie communicatie en belangstelling voor mode kwam ze direct in contact met Josh Veldhuizen zelf die net begon met haar merk. Van communicatie en PR klom ze op naar de organisatie van perslanceringen en modeshows tot eindverantwoordelijke van alle samplesales. “In vijf jaar tijd hebben we er een groot mode-imperium van kunnen maken.”

Ongeveer vier jaar geleden startte het modemerk JOSH V. met het organiseren van samplesales. “Het begon best wel klein”, vertelt Koop. “Als mode-label ben je dan nog maar een startup. Op een gegeven moment merkten we dat we best wel veel voorraad over hadden. Kleinschalig voor wat friends & family organiseerden wij onze eerste samplesale in het kantoorpand van JOSH V. zelf. Langzaamaan werd dit veel groter. Het werd echt een ding, dus we moesten opzoek naar grotere locaties zodat we meer mensen uit konden nodigen.”

De nieuwste collecties werden bij Josh V. nooit tijdens een samplesale verkocht. “Puur omdat kleding bij samplesales verkocht wordt tegen hele sterke prijzen. En je gaat als merk niet je collectie die net online of in de winkels hangt, tegen zo’n goedkope prijs aanbieden. Er zijn een heleboel merken die ook kleding met wat mankementjes als een knoop die loszit erdoorheen gooien. Maar een gedeelte van mijn job was ook het merk Josh V. Bewaken. Ik was daardoor natuurlijk geen voorstander van dat soort spullen in een samplesale weg te zetten. De kwaliteit van de spullen die we verkochten moest altijd goed zijn, zodat het niet leek alsof je op een soort van outlet stond.”

PINC SALE Een outlet is niet hetzelfde als een samplesale. Daar wil Jennifer Vervoord, direct een stokje voor steken. “De termen outlet en sample sale worden altijd foutief door elkaar heen gebruikt, maar het zijn twee totaal verschillende dingen. Een outlet is een verkoopkanaal waar een kledingmerk oudere voorraden in verkoopt en samples zijn unieke stukken uit de huidige collectie.” PINC Sale is een samplesaleorganisatie en koopt samplecollectie op van meer dan twintig bekende modemerken als SuperTrash, Anecdote, Modstrom en Goosecraft. Deze samples verkoopt PINC Sale met 40 tot 70 procent korting aan consumenten.

“PINC Sale bestaat voor 95 procent uit unieke stuks. We hebben altijd items uit de actuele collectie die om de een of andere manier niet in de reguliere detailhandel terecht kunnen komen. Vaak met een enorme korting maar dat komt omdat er maar een beperkt aantal is van de items. Aan het einde van het seizoen komt daar wel wat voorraad bij kijken omdat je tijdens een event de winkel vol wil hebben hangen als merk.” De meeste kleding die verkocht wordt tijdens sample sales zijn kledingstukken in de wat kleinere maten. “Alles komt uit de huidige collectie, maar allemaal maar in een bepaalde maat. Dat is helaas de beperking van samples.”

IMAGO SAMPLESALES Consumenten die urenlang in de rij moeten staan, overal ligt kleding op de grond en er is weinig overzicht. Kortom: een grote chaos. En dat is dan ook ‘absoluut het imago van een samplesale’ volgens Koop. “Zelf ben ik ook weleens op een samplesale geweest van Hunkemöller en dat was echt verschrikkelijk. Mensen hebben totaal geen schaamte meer en gaan lukraak bh’s lopen passen. Het was daar vooral erg veel naakt.”

Vervoord denkt dat een outlet-kanaal een ander imago heeft dan ‘het pure sample-kanaal’. En wil dat dan ook graag nog benadrukken. “Daarnaast zijn sample sales vaak heel dubbel, een beetje een grijs gebied. Merken hebben veel geïnvesteerd in die samples en dat heeft ze enorm geld gekost. Ze willen er graag nog wat geld voor terug zien en daar zijn samplesales de juiste oplossing voor. Eigenlijk willen de merken het liever niet, maar toch gebeurd het omdat ze het nodig hebben. En vaak bellen ze dan ons omdat wij toch wel de boetiek onder de samplesaleorganisaties zijn. Bij ons wordt altijd heel smaakvol en met respect voor het brand-image gepresenteerd. Als je bij ons ligt, is het absoluut niet schadelijk voor je imago omdat je merk wordt ingeprent in een merkportfolio van meer dan twintig merken, waardoor je als merk niet enorm opvalt als je even wat inkakt.”

“Er is een merk, waarvan ik de naam helaas niet kan noemen, die acuut gestopt is met het organiseren van samplesales. Dit hebben ze gedaan omdat wanneer je naar het merk ging googelen, je alleen nog maar die grote sales voorbij zag komen. Hier moet je als merk natuurlijk wel zorgvuldig mee om kunnen gaan anders gaat dit ten koste van het hele imago van je kledingmerk.”

AANKLEDING EVENEMENT Volgens Koop ligt het er maar net aan hoe je je evenement aankleedt. “Wij probeerden vanuit Josh V. Altijd de kwaliteit te waarborgen, en het als een Josh V experience over te laten komen. Over het algemeen kregen wij dan ook altijd te horen dat onze samplesales van hoog niveau waren.”

Daarnaast komt er volgens haar duidelijk een ander publiek op samplesales af dan dat ‘normaal’ op het merk afkomt. “Er wordt gewoon veel meer meegenomen omdat het stukken voordeliger is, maar de echte JOSH V. Fans komen ook. Meiden die JOSH V. echt fantastisch vinden, sparen een tijd voor een JOSH V tas uit de nieuwste collectie ter waarde van 250 euro. Op dat moment is het voor hun een luxeproduct en op een sample sale hebben ze de kans om diezelfde tas voor 50 euro te kopen. Als jij mega fan bent van een merk, dan heb je het ervoor over om naar een sample sale te gaan; voordeliger je favoriete merk scoren. Het zijn absoluut mensen die veel geld uitgeven kunnen veroorloven maar het is natuurlijk veel meer waard als je er meer voor meekrijgt.”

POSITIEF OF NEGATIEF VOOR DE MODE-INDUSTRIE  “Voor een merk zijn samplesales gewoon een makkelijke manier om van een grote hoeveelheid collectie af te komen”, zegt Koop. “Dit is hoe ik het in al die jaren heb ervaren. Daarnaast maak je als merk de consument er blij mee want je biedt collecties voor vijftig procent of soms zelfs nog meer, je collecties aan. Vaak zitten er limited editions tussen die nog nooit eerder iemand heeft gezien. Een win-win situatie. Zowel voor een kledingmerk als voor de consument is het positief.”

Vervoord sluit zich hierbij aan. “Voor de consument zijn samplesales erg positief. Zeker als je toch in het nieuwste van het nieuwste wil lopen maar niet bereid bent om daar de volle pond voor te willen betalen. Op een gegeven moment heb je een soort van non-stop shopping functie. Meiden shoppen hun hele wintergarderobe bij ons bij elkaar.”

Het komt erop neer dat merken niet per se trots zijn op het organiseren van samplesales, maar dat het wel gewoon een financieel gewin is. “Het ruimt gewoon op van iets dat minder commerciële waarde heeft, maar wat wel het noodzakelijk waard is om het te produceren”, sluit Vervoord af.

Via onderstaande sites kun je zien wanneer en waar de volgende samplesales plaatsvinden:

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel